از زمانی که اولین افراد و کسب و کارها، محیط پر فرصت شبکه های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام را برای رشد کسب و کار خود مناسب یافتند مدتی طولانی نمی گذرد. اما حالا همه می دانیم که برخورداری از تصاویر با کیفیت و کپشن های جذاب به یک عامل همپایی رقابتی در این شبکه اجتماعی تبدیل شده است و برای موفقیت در این سرزمین پرهیاهو، باید به دنبال روش های تمایزساز دیگری باشیم.

تعامل در اینستاگرام

تعامل یا Interaction، راز موفقیت واقعی در شبکه های اجتماعی

افزایش فالوورها در اینستاگرام کار سختی نیست، ابزارهایی مانند فالوکمپ در خدمت شما هستند تا مانند بسیاری از صفحات بزرگ اینستاگرام، هر چقدر که می خواهید فالوور یا لایک برای صفحه و پست های خود داشته باشید. وقتی نمای صفحه شما با ظاهر شدن اعداد چند هزارتایی به چیزی که می خواهید نزدیک می شود، باز هم لازم است با مخاطبان خود وارد ارتباطی دو سویه شوید تا بتوانید به اهداف خود در اینستاگرام دست پیدا کنید. هر قدر هم که به سمت مخاطبان خود انواع محتواهای تبلیغاتی و آگهی های فروش شلیک کنید، هرگز نمی توانید تاثیرگذاری زمانی را داشته بشید که دیوار بلند رابطه بین خود و مخاطبانتان را بشکنید و به صورت رودررو با جامعه هدف خود وارد گفتگو شوید.

چگونه می توان با استفاده از شبکه های اجتماعی به یک تعامل دوسویه وارد شد؟

اول از همه لازم است نگاهتان را نسبت به محتوایی که در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید تغییر دهید. عکس یا ویدئویی که هر بار در اینستاگرام خود منتشر می کنید فقط یک محتوای یک سویه نیست که آن را آپلود کرده و سپس بنشینید و تعداد لایک های آن را بشمارید. بلکه باید به هر محتوا مانند پلی نگاه کنید که قرار است یک مسیر تازه برای ایجاد ارتباط میان شما و مخاطبانتان بسازد.

فرض کنید شما صاحب یک کافی شاپ کوچک هستید، می توانید به بهانه های مختلف نظر مخاطبان اینستاگرام را در مورد نوشیدنی های کافه خود جویا شوید، از آن ها بخواهید در مورد طراحی کافی شاپ نظر بدهند یا اظهار کنند که به نظرشان جای چه چیزی در منوی رستوارن شما خالی است. این ها صرفا پیشنهادات اولیه است که باب گفتگو را میان شما و مخاطبانتان باز می کنند.

پس از شکل گیری تعامل های اولیه، می توانید تا جایی پیش بروید که از مخاطبان بخواهید عکس هایی از حضور در کافه شما منتشر کنند و یا خاطرات خوبی که در آنجا تجربه کرده اند را بازگو کنند. توجه داشته باشید که هرگاه از تعامل صحبت می کنیم باید به دوسویه بودن ارتباط توجه ویژه ای داشته باشیم. به طور مثال زمانی که می بینید مخاطبان یک قدم جلو آمده اند و با شما صمیمانه رفتار می کنند، با قرار دادن ویدئوها یا تصاویر از پشت صحنه کسب و کار خود، به آن ها احساس نزدیکی بیشتری هدیه کنید.

تعامل در چه سطحی اتفاق می افتد؟

یک تعامل سازنده میان یک برند و مشتریان بالقوه ی آن زمانی رخ داده است که برند شخصی یا کسب و کار بتواند مدعی شود که وارد سطوح شخصی رابطه با مخاطبان خود شده است. در حقیقت امکان نفوذ و تاثیرگذاری بر روی مخاطبان دقیقا در همین لایه دست یافنتی میشود. بسیاری از اقدامات این روزهای برندهای بزرگ در صفحات اینستاگرام خود با هدف ایجاد بهانه ای برای گفتگوی بیشتر با مخاطبان صورت می گیرد،

به طور خلاصه می توان دلایل زیر را برای سودبخش بودن تعامل میان برندها و کسب و کارها در نظر گرفت:

  • ایجاد احساس اعتماد و عمق بخشیدن به روابط
  • تبدیل مخاطبان به مشتریان وفادار
  • افزایش شانس گسترش یافتن محتوای شما

اما در نهایت باید به این موضوع توجه داشته باشید که تعامل یک نسخه مکانیکی نیست که برای همه قابل تجویز باشد، چه یک کسب و کار بزرگ باشید، چه یک برند شخصی و چه یک کسب و کار کوچک خانوادگی، لازم است راه و روش خاص خودتان را برای ارتباط با مخاطبان پیدا کنید تا بتوانید با کمترین کلمات و جملات در دل آن ها نفوذ کنید و فضایی ایجاد کنید که انسان ها با شما به گفتگو بنشینند.

source: تعامل: کلید موفقیت در اینستاگرام